Absürd Sinema Ve Sen Aydınlatırsın Geceyi Üzerine | KreatifBiri

Absürd Sinema ve Sen Aydınlatırsın Geceyi Üzerine

Fantastik, sembolik, düşündürücü ve kesinlikle etkileyici niteliklikte bir film… Absürd filmler denince adı hatırlanan, bu alanda adeta markasını yaratmış Onur Ünlü’nün kendi gibi özgün filmi, Sen Aydınlatırsın Geceyi. Sürreal bir evrende, sıradan gibi gözüken bir kasabada, Cemal’in, karşısına çıkan kadının ve kasabadakilerin endişelerini ve onlarla baş edişlerini görüyoruz. Yoruma oldukça açık olan bu eseri huzurlarınızda irdelemek istiyorum. Filmdeki fantastik ögelerin bir sebebi var mıdır veya olmalı mıdır? Absürd film kültürünün bizdeki karşılığı ve yeri nedir?

sen aydınlatırsın geceyi

Filmin Sembolikliği ve Teması Üzerine

İzleyenler bilecektir, karakterlerin genelinde bir sıkıntı ve çöküntü hali vardır. Dünyanın yükü omuzlarındaymışçasına. Genel tema için “endişe” kelimesi çok uygun olacaktır. Siyah beyaz olarak sunulması da bu temayı oldukça güçlendiriyor. Sakin ve alışılmış görünen bu kasabadaki insanlar aslında pek de alışılmış değillerdir. Fantastik güçleri vardır ve bu güçlerin gerçekten güç mü yoksa birer lanet mi oldukları oldukça tartışmalıdır. Ölemeyen, kan ağlayan, başlarına gökten taş yağan karanlık sürreal bir yerden söz ediyoruz. İyilik kötülük kavramlarının ayrık birer küme olmadığı bu filmde hissettirilen detaylardan. Her insanda ve toplumun genelinde ahlak değerleri ve bu kavramlar birbirine kaynaşmış durumda . Herkes biricik cehennemiyle ve lanetiyle bu yerde yaşamaya terk edilmiş gibi sanki. ‘Kişi kendi cehennemini içinde taşır’ teması hissediliyor. Kendinizle baş başa kalmanın daha korkunç bir halini düşünebiliyor musunuz?

absürddram

Onur Ünlü ve Absürd Sanatı

Yönetmen Onur Ünlü bu filmde, Leyla ile Mecnun ve diğer filmlerinden bildiğimiz absürdlük kalemini komedi yerine dram olarak kullanmıştır. Dramın absürd işlenmesi, yer alan olağanüstü durumlar, filmin renksiz oluşu, derinlik katan efsane müzikleri gibi detaylar filmin içindeki renksizlik temasını perçinlemiş oluyor. Bu bağlamda komedi unsurlarına yer verilmiş olsa da dramın baskınlığı hafiflemiyor. Yönetmenimiz absürdlük yoluyla var olan tema her neyse onu iyice güçlendiriyor ve özgünlük katıyor, diğer eserlerinde olduğu gibi. Ayrıca Ah Muhsin Ünlü mahlasıyla bilinen bir şairdir kendisi ve bu alanda da kendi tarzını ortaya koyuyor. Bu farklı bakış açısını ve tarzı deneyimlemenizi tavsiye ederim. Ayrıca filmin ucu açık ve sembolik kısımları yönünde tek bir kanının var olabilmesi zor. Yoruma oldukça açık ve anladığınız hali sizin için değerlidir, filmin anlam çeşitliliğini korumak bu noktada önemli bana göre. Cesaret ve sınırları zorlama gerektiren eserlere ve yaratıcılığınıza bir şans vermeyi unutmayın!

karamsarlık

Bilgiyi Yay
Written by Aslı Zengin
Yeditepe Hukuk 3. sınıf öğrencisi, geleceğin avukat adayı, 20 yaşında, okuma ve gezme tutkunu, hayatı ve kendini çözmeye çalışan birisi

Leave a Reply