Çin’in Asi Dehası 'Ai Weiwei' Kimdir? | KreatifBiri.com

Çin’in Asi Dehası Ai Weiwei

Zekasıyla, ürettikleriyle, politik diliyle, iğneliyici ve mesaj içerikli çalışmalarıyla tüm dikkatleri üzerine çeken, tabiri caizse “Çin’in asi dehası” Ai Weiwei. Bu şekilde adlandırılmasının en önemli sebebi Çin’de yaşanan  olayları gizli tutmak istememesi ve Çin-Batı arasındaki ilişkilere sert yorumlar yapması. Bu muhalifliğinden dolayı sürekli polisin baskılarına, işkencelerine maruz kalmıştır.

Ai Weiwei, Sichuan Depremi

Sichuan Depremi’nden sonra devlete karşı yaptığı eleştiriler sonucu gözaltına alındığı zamanda kendisini asansörde fotoğraf çekiyor.

Ai Weiwei Kimdir?

Ai Weiwei, never sorryAi Weiwei, 28 Ağustos 1957 tarihinde Çin’de dünyaya gelmiş bir modern sanatçıdır. Heykel, porselen, küratörlük, fotoğraf ve film alanlarında aktif olmasının yanı sıra siyasi ve sosyal alanlarda sözlerini hiç esirgemeyen bir eleştirmendir. Bu denli çok yönlü olmasından, hükümet muhalifliğinden ve cesaretinden dolayı sadece Çin’de değil tüm dünyada tanınan bir isim olmuştur Ai Weiwei. Cesur bir eleştirmen dedik onun için; sebebi her daim kararlılığından ödün vermeyerek Çin hükümetini sert bir dille eleştirmesi, bunu önemsemesi ve en önemlisi göstermesi. Tüm başına gelenler (çoğu kez hapse atılması, işkencelere mağruz kalması) bu nedenlerdendir. İnşaat malzemelerinin yetersizliği, 2008 yılındaki Sichuan Depremi’nde çoğu köy okulunun yıkılıp çok sayıda öğrencinin ölümüne sebebiyet vermiştir. Bunun üzerine Ai Weiwei, çektiği bir belgeselle (Never Sorry-Asla Pişman Olma) bu ihmali epeyce duyurmuş ve bunu açık bir şekilde kamuoyuyla paylaşmıştır. Bu olay halkın ayaklanmasına, farkındalığın artmasına sebep olduğu için  Ai Weiwei, polis tarafından saldırıya uğramış, sonucunda beyin kanaması geçirmiştir. Yine de pes etmeyip, boyun eğmeyip fikirlerini savunmaya devam etmiştir.

Sanat Yaşamı

Ai Weiwei için eleştirmenliğinin yanında aynı zamanda iyi bir sanatçıdır dedik. Çin’in bedava çalıştırdığı işçilerine tepki olarak “Sunflowers Seeds” sergisine porselen ay çekirdeklerini yapmaları için koca köy halkını istihdam eder. Tamamen dikkati çekmek adına bunu gerçekleştirmiştir. Bu sebeptendir ki bir kere daha hapse atılır. Onun dışında adından söz ettirmiş bir diğer eseri “Han Hanedanı Vazosunu Düşürmek”tir. Aslında bu çalışmada yaptığı porselenleri kırmasının nedeni kesinlikle sanata saygısızlığından değil tamamen kalıplaşmış olanı yıkmak. Bir nevi ikon kırıcılık, zıt etki yapmak; halkı bütünleştirmek.

Bu yazıyı yazmamın asıl sebebi Sakıp Sabancı Müzesi’nin ev sahipliğini yaptığı Ai Weiwei’nin Türkiye’de olan ilk sergisine gitmemdi. Bundan dolayı, ardından gelen yazımı sıcağı sıcağına onunla ilgili yazmam gerektiğini düşündüm ve bu yazı ortaya çıktı. Sergiyle ilgili de bilgi vermem gerekirse; Ai Weiwei’nin porselen alanındaki her aşaması çarpıcı, ikonik çalışmalarla sergilenmekte. Sanatçı, sadece Çin için değil tüm dünyayla ilgili fikirlerini bu eserlerle bize aktarmakta. Bu eserlerin hikayelerini bir rehberden öğrendiğinizde ya da sergiye gitmeden önce bilgi edindiğinizde eserler, sizi yoğun ve özgür bir düşünme ortamına itiyor. Eserlerinden biri olan, üst üste porselenlerde aslında geçmişi tekrar yaşadığımızı yani “sonsuz kolon, sonsuz tekerrür” mantığını savunduğu dikkatleri çekiyor.

Bu sergiyi  (Ai Weiwei Porselene Dair) 21 Ocak 2018 tarihine kadar SSM’de ziyaret edebilirsiniz. Kesinlikle gitmenizi ve bir rehberle gezmenizi tavsiye ederim. Rehberli turlar 11.00-14.00 arasında gerçekleşmekte.

Ai Weiwei

Son olarak Ai Weiwei’nin çok ses getirmiş bir sözünü buraya eklemek istiyorum:

Bence en önemli sanatım, duruşum ve yaşam biçimimdir.

-Ai Weiwei.

Bir de sergiye eğer ki giderseniz mutlaka yorumlarınızı bekliyorum. 🙂  Bol sanatlı günler…

Bilgiyi Yay
Written by Serap Gültoprak
Yıldız Teknik Üniversitesi Kimya Mühendisliği 1. sınıf öğrencisi. Yazmayı seven, kendi halinde, tam bir kitap kurdu :))

Leave a Reply