İnteraktif Film Üzerine: Black Mirror Bandersnatch

Bandersnatch

Black Mirror’un ilk interaktif film olarak hazırladığı Bandersnatch 28 Aralık 2018’de Netflix’de yayınlandı. Film anında verilen seçeneklere göre filmin şekillenmesi, izleyicileri oldukça etkilemişe benziyor. Eğer filmi izlemediyseniz yeni seçme açıp izleyin ve sonra yazımızı okumaya devam edin. Çünkü içerisinde baya spoiler barındıcak bir yazıyla karşı karşıyasınız. 🙂

Bandersnatch Nedir?

karanlık

Bandersnatch, çok hızlı hareket ettiğine inanılan hayali bir karakterdir. Bandersnatch karakteri ilk olarak, İngiliz yazar, bilim adamı ve sanatçı Lewis Carroll’ın Alice Harikalar Diyarında kitabının devamı olarak bilinen Aynanın İçinden adlı kitabında yer alan bir şiirinde geçiyor. Carroll’ın diğer eserlerinde de Bandersnatch karakterine rastlanıyor. Bu yaratık uzun boyunlu ve hızlı hareket eden bir ağıza sahip olarak tarif ediliyor. Filmde Stephan’ın geliştirdiği oyundaki karakterde bu tanıma oldukça uyuyor. Ayrıca Bandersnatch, başka edebiyat metinlerinde ve popüler kültür unsurlarında da kullanılmış.

Black Mirror filminde de kullanılan bu karakter, yazarının “delirdikten sonra karısını öldürdüğü” bir roman isminde geçiyor. Aynı zamanda romanın karakteri olan Bandersnatch başrol oyuncumuz Stephan Butler tarafından internaktif bir bilgisayar oyununa dönüştürülmek isteniyor. Oyunu geliştirme esnasında Stephan’ın düşüncelerini kendi yönetemediğini anlaması üzerine filmin içine seyirci de iyice dahil oluyor.

Filmin Kaç Sonu Var?

algorithm

Filmin tüm sonlarıyla birlikte 312 dakika uzunluğunda. Fakat siz seçimlerinizle birlikte filmin süresini belirleyebiliyorsunuz. 10 tane farklı sonu olduğu söylenen filmde yapılacak seçimlerle 40 dakikada da filmi izleyebilirsiniz. Ortalama izleme süresi 90 dakika olan filmi küçük seçimler de hesaba katılırsa filmi izlemenin 1 trilyon farklı yoldan izleyebilirsiniz.

Black Mirror: Bandersnatch’in bir bonus sahnesi bulunduğuna dair çeşitli iddalar var. Bu iddaları duyanlar sahneyi bulabilmek için tüm seçenekleri tekrar tekrar izliyorlar. Bu izleme sırasında bir çok kişi jenerik dışı bir sahne keşfetti. Filmin easter egg sahnesi olarak geçen sahnede Stefan, Bandersnatch’in başında Tuckersoft’a giderken bindiği otobüse yeniden dönüyor. Ama bu kez otobüsteyken kaset dinlemek yerine, bitirmiş olduğu Bandersnatch isimli kaseti yerinden çıkarıyor. Bu sahnenin sonunda ise kasette oldukça rahatsız edici şeyler çalıyor.

Kimsenin anlam veremediği bu ses, ZX Spectrum isimli Stefan’ın oyununu yaptığı bilgisayarın sesinden ibaret. Daha da ileri gidilmesi gerekirse, bu ses bir datayı ifade ediyor. Bu datanın anlamı ise sesin bir QR kodu vermesi. QR kodu, sizi doğrudan Tuckersoft’un web sitesindeki bir sayfaya yönlendiriyor. Sitede ise şirketin geliştirdiği oyunları ve Bandersnatch’i görüyoruz. Ama asıl ilgi çeken kısım Nohzdyve oyunu. Yalnızca ZX Spectrum bilgisayarı ile oynanan bu oyunu indirip çeşitli uygulamalar yardımıyla oynayabiliyorsunuz. Burada da büyük bir promosyonal reklam olduğunu keşfediyorsunuz.

Filmde Black Mirror Bölümlerinden İzler Var

Black Mirror

Filmde Black Mirror bölümlerini hatırlayacak çeşitli sahneler bulunuyor. Bunlardan biri Stefan’ın, düzenli olarak terapi seansları için Dr. Haynes’i ziyaret ettiği bina. Binanın adı San Junipero 3 sezon 4. bölümün adı. Stephan’ın “Sen kimsin?” diye sorduğu sahnede görülen simge de 2. sezon 2. bölüm olan White Bear’da kullanılan bir simgeydi.

Sonlardan birinde haberlerde bir gazete sayfası yayınlanıyor. Bu sayfada Stephan’ın babasını öldürdüğünü anlatan haber var. Sağ tarafta da 3 haber bulunuyor. Bu haberden ilkinde “Fütüristik ‘aşk makinesi’ BRB yazılımı tarafından geliştiriliyor. Geliştiriciler, insanları mükemmel eşleriyle buluşturmayı umuyor. Yalnız kalplerimiz için Sayfa 20’ye gidin.” Bir şeyler hatırladınız mı? 4.sezon 4.bölüm olan Hang the DJ bölümünü izlediyseniz kesinlikle hatırlayacaksınız. İkinci haberde ise uzay filosu hakkında bir haber olduğu görülüyor. Bu da 4. sezon 1. bölüm olan USS Callister bölümünü hatırlatıyor. Son haberde ise “15 Milyon Yetenek Takımı” şeklinde bir başlık var. Eğer sıkı bir Black Mirror hayranıysanız bunun bir yetenek yarışması haberi olmadığını 1. sezon 2. bölüme bir gönderme olduğunu farkedeceksiniz.

Neden İnteraktif Bir Film

fqp

Netflix halihazırda çocuklara yönelik yapımlar üzerinde interaktif izleme seçeneğini devreye sokmuştu. Yetişkinlere yönelik bir filmde bunu uygulamak isteyen Netflix, Black Mirror’ın mükemmel bir seçenek olduğunu düşünüyordu. Bu sebeple Charlie Brooker ve Annabel Jones’a interaktif bir film yapmak gibi sıradışı bir fikirle geldi. Charlie Brooker ilk başta bu fikre karşı çıksa da Jones fikri benimsemişti. Yetişkinlere yönelik bir yapımda seçimlerin daha kompleks olması gerektiği için Netflix mühendisleri, Branch Manager adında dallanarak ilerleyen senaryolar için bir yazılım geliştirdi.

Neden Netflix yetişkinler için bir interaktif film geliştirmişti? İnteraktif format Netflix’e bazı belirgin faydalar sunuyor Bunlardan ilki korsanlık yapmayı zorlaştırması. Korsan sitelerin böyle bir alt yapıyı kurmak için baya kolları sıvamaları gerekecek. Ancak en büyük avantaj, Netflix’in kullanıcı katılımından ve dahili bir programatik pazarlama altyapısı oluşturmak için verilerin kullanılma yollarından toplayabileceği verilerde yatmaktadır.

Netflix daha önce kullanıcıların içeriklerle ilişkisini inceleyip izleme tercihlerine göre dizi ve film önerileri yapan algoritmalar geliştirdi. Fakat yapılan bu filmde kişilerin kararlarını gerçek zamanlı olarak izleyebiliyor. Bandersnatch, Netflix’e daha önce olduğundan daha zengin, daha spesifik izleyici bilgileri sağlayan yeni bir veri madenciliği şeklidir. Bu, yazarların odasındaki seçimleri yönlendirmek için ya da Netflix’in ilk olarak ne tür projeler ortaya çıkardığı üzerine tartışmalarda bile kullanılabilir.

Netflix’in yaptığı bu filmle, yeni ortaya çıkan teknolojilerin toplumu nasıl şekillendirdiğini gösteriyor. Gelecekte veri biliminin hayatımızı nasıl şekillendirecek olması fikirlerimizin pazarlamadaki etkisinin ne kadar kuvvetli olduğunu görüyoruz. Bunun gibi pazarlama tekniklerinin çok uzaklarda olmadığını düşünüyorum. Ne dersiniz?

Bilgiyi Yay
Tarafından yazıldı Ecem Bölük
22 yaşında bir Bilgisayar Mühendisi. Okumaya, yazmaya ve kodlamaya delicesine bağlı kreatif biri.
Bu yazıyı beğendin mi?
00

Bir Cevap Yazın