Sanal, Artırılmış Ve Karma Gerçeklik | KreatifBiri

Sanal, Artırılmış ve Karma Gerçeklik

Sanal Gerçeklik(VR), Artırılmış Gerçeklik(AR) ve Karma Gerçeklik(MR), İmmersiyon Nedir?

Sanal Gerçeklik, Artırılmış Gerçeklik, Karma Gerçeklik ve İmmersiyon gibi terimlerin kullanımı gittikçe yaygınlaşıyor her geçen gün daha fazla duyuyoruz bu kavramları. Ancak bu terimler yeterince anlaşılmadığı, benzer ve farklı yönlerinin bazen gerektiği kadar açık olmadığı ortaya çıkıyor. Bende bu duruma biraz olsun netlik kazandırmak, açıklamak istedim.

İmmersiyon: Sanal Dünyaya Dalma

İmmersiyon sık kullanılmasına rağmen anlamı nadir olarak açıklanmakta. Bu terimin kökeni sinema filmlerine dayanıyor. İnsanın kendisini kaptırma ve tamamen gerçek olmayan sanal bir dünyaya dalıp gitmesini ifade ediyor aslında. Sanal gerçeklikte immersiyon, kullanıcının aslında yapay bir dünyada olduğu gerçeğini unuttuğu durumdur.

https://www.youtube.com/watch?v=TckqNdrdbgk

Sanal Gerçeklik Dünyası veya “VR”

Sanal gerçeklik (VR), HMD (başa takılan ekran) veya akıllı telefon (mobil VR) gibi cihazlar tarafından oynatılabilen içerik için kullanılan genel terimdir. Bu, 360 derecelik bir kamerayla kaydedilen lineer bir film veya oyunlarda kullanılanlar gibi, kullanıcının kendini kaptırmasını sağlayan etkileşimli bir 3D simülasyon olabilir.

sanal gerçeklik

YouTube’da “sanal gerçeklik” kullanılan çok sayıda içeriği kolayca bulabilirsiniz. Özellikle Google’ın “VR Kanalı“, titizlikle seçilmiş 360 derece videolardan oluşan çok geniş ve etkileyici bir koleksiyon içeriyor. 360 derece kayıtlar, bir masaüstü bilgisayarda kullanıcının sanal dünyayı yalnızca fareyi hareket ettirerek keşfetmesini sağlıyor. Bu videolara mobil cihazlardan da erişilebiliyor: Bunun için en uygun cihaz, “Cardboard” gibi bir VR görüntüleyiciye veya Google’ın mevcut “Daydream” sürümüne sahip bir akıllı telefon. Görüntü dikey olarak bölündüğü için her bir göz biraz kaymış bir resim görür ve insan beyni bunu 3D efekti olarak algılar. Bu, video içeriğine tüm açılardan bakmayı ve onu başka bir dünya olarak deneyimlemeyi mümkün kılar. Akıllı telefonların pozisyon sensörleri (ivme ölçer, jiroskop ve pusula) kullanıcının her hareketinin sanal kameraya aktarılmasını sağlar. Akıllı telefonlarda VR görüntüleyici olmadan da 3D benzeri bir efekt yaratılabilir. Bunun için kullanıcı, parmak uçlarını dokunmatik ekranda gezdirerek fareyle yaptığına benzer şekilde görüntüyü hareket ettirebilir.

https://www.youtube.com/watch?v=VkzVgiYUEIM

Artırılmış Gerçeklik – Gerçek Dünyadaki Uygulaması

Artırılmış Gerçeklik (AR) sayesinde, sanal içerik gerçek dünyada kullanılabilir. Bu, dijital yardım işlevleri sayesinde mümkün olmaktadır. Bu yardım işlevleri, süpermarketteki bir ürüne giden en kısa yol, yeni bir raf grubunun montajını anlatan nasıl yapılır içeriği veya arabanızdaki uydu navigasyonunu çalıştırma kılavuzu gibi bilgiler sağlamak için kullanılabilir. Eğlence sektöründe ise, “AR” yaygın olarak oyunlarda kullanılmaktadır: Sehpanızın üzerindeki dinozorlar bir anda canlanır, bir katalogdan seçtiğiniz sanal mobilyalarla döşediğiniz salonunuzdan sanal oyuncak arabalar geçer. “AR”nin olası uygulamaları büyük bir oranda cihaza bağlıdır. İlk AR uygulamaları akıllı telefonlarda yerel uygulama olarak çalışıyordu ve kamera görüntüsünü yalnızca bilgi düzeyiyle iyileştirebiliyordu. Niantic’in 2016 yılında çıkardığı “PokémonGo” oyunu türünün en iyi “Artırılmış Gerçeklik” örneğiydi ve dünya genelinde her yaştaki oyuncu arasında büyük popülerlik kazandı.

artırılmış gerçeklik

Google’ın Project Tango’su “AR” alanında etkileyici bir gelişme kaydetti. Donanım ve yazılımın bir kombinasyonu olan bu uygulamanın akıllı telefonlarda kullanılması amaçlanmıştır. Akıllı telefonlarda, bir mekândaki tam konumunuzu ve çevredeki öğeleri yakalayıp işlemenizi mümkün kılan ek sensörler (kızılötesi gönderici, kızılötesi kamera, GPS, pusula, jiroskop, kamera) vardır.

https://www.youtube.com/watch?v=iHN4c7FYXYs

Karma Gerçeklik

“Karma Gerçeklik” (MR) terimi, VR içeriğinin gerçek film sahneleriyle birleştiği ve örtüştüğü videolar için kullanılır. Bunu yapmak için, VR’daki kişi yeşil perde teknolojisinin yardımıyla kaydedilir. Daha sonra, gerçek kameranın konumu sanal kameranınkiyle birleştirilir. Böylece, dışarıdan izleyenler sanal dünyadaki kişinin o anda yaşadığı deneyimi görebilir.

Bilgiyi Yay
Written by Ali Sabri Sır
Doğuş Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği öğrencisiyim. İnternette olan her şey beni ilgilendiriyor. Bir de Cyber Security.

Leave a Reply